به گزارش یزدفردا: شاکرینژاد با اشاره به تغییرات رفتاری مخاطبان در عصر جدید، بر لزوم بازتعریف مفهوم مخاطب تأکید کرد. او گفت:با رشد شبکههای اجتماعی، امروز با مخاطبانی مواجهیم که نهتنها مصرفکننده محتوا، بلکه خود تولیدکننده آن هستند و بخش زیادی از نیازهای محتواییشان را از پلتفرمهای اجتماعی تأمین میکنند.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما همچنین به بررسی روشهای مخاطبسنجی در دنیا پرداخت و از نتایج یک نظرسنجی در انگلستان یاد کرد. او گفت: در سال گذشته، پربینندهترین برنامه شبکه ملی انگلستان که مراسم تاجگذاری پادشاه بود، ۱۸ میلیون بیننده داشت که ۲۷ درصد جمعیت کشور را شامل میشود. این درحالی است که پربینندهترین برنامه شبکه انبیسی آمریکا تنها ۱۰.۹ درصد مخاطب داشت.
او با اشاره به کاهش جهانی تماشای تلویزیونهای سنتی توضیح داد: میانگین تماشای تلویزیون از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۴ از ۲۶۲ دقیقه به ۱۵۶ دقیقه کاهش یافته است. گروه سنی ۱۶ تا ۲۴ سال نیز کمترین علاقه به تماشای تلویزیون را نشان میدهد. در مقابل، استفاده از اینترنت و شبکههای اجتماعی روندی رو به رشد دارد.
شاکرینژاد افزود: ما بهصورت مداوم برنامهها و سریالهای تلویزیون را بررسی میکنیم و نتایج را به اطلاع مدیران میرسانیم. بر اساس آمار، تعداد مخاطبان سیما که در بهار ۱۴۰۲ حدود ۵۹.۷ درصد بود، در تابستان ۱۴۰۳ به ۶۵.۲ درصد افزایش یافته است. این رشد، پس از کاهش مخاطبان در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، از سال ۱۴۰۲ بهوضوح مشاهده میشود.
به گفته او، نتایج نظرسنجی تابستان ۱۴۰۳ نشان میدهد که میزان مخاطبان سیما در گروه سنی ۱۵ سال به بالا ۶۵.۲ درصد، خردسالان (۴ تا ۵ سال) ۷۷.۲ درصد، کودکان (۶ تا ۱۱ سال) ۷۸.۱ درصد و نوجوانان (۱۲ تا ۱۷ سال) ۷۶.۸ درصد بوده است. همچنین، ۶۰.۴ درصد مخاطبان اخبار سیما را تماشا میکنند، درحالیکه ۷۴.۲ درصد از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. او افزود که نتایج نظرسنجی پاییز بهزودی منتشر خواهد شد.
- نویسنده : یزدفردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
شنبه 04,ژانویه,2025